1. LAPORAN RAHMAN TALIB (1960)
- Bertujuan menyemak semula perakuan yang terkandung dalam Penyata Razak (1956)
- Memperkukuhkan saranan pada Penyata Razak.
- Pengunaan bahasa Melayu diperluaskan di semua sekolah.
- Sekolah rendah Inggeris mula menggunakan bahasa Melayu.
- Reformasi Struktur : Persekolahan 9 tahun.
2. AKTA PELAJARAN (1961)
TUJUAN : Menyatupadukan kaum di Malaysia dan system pendidikan bercorak kebangsaan diwujudkan.
Kandungan :
Bahasa kebangsaan sebagai bahasa penggantar utama.
Bahasa Melayu sebagai bahasa penggantar.
Murid naik darjah secara automatik.
Sukatan pelajaran diselaraskan di semua sekolah.
Sekolah terbahagi kepada 2 iaitu rendah dan menengah.
TUJUAN : Mengkaji semula Dasar pendidikan Negara ketika itu dan menyediakan pendidikan dasar bagi semua kanak-kanak dalam lingkungan umur bersekolah ditempatkan di setiap sekolah aliran Melayu, Cina, Inggeris dan Tamil.
- Bahasa Melayu sebagai bahasa penggantar, bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua.
- Mewajibkan bahasa Inggeris di semua sekolah.
4. LAPORAN JAWATAN KUASA KABINET (1979)
TUJUAN : Mengkaji semula matlamat-matlamat dan keberkesanan system pendidikan yang diamalkan ketika itu.
- Pendidikan percuma.
- Persekolahan selama 11 tahun.
- Pembangunan sekolah teknik dan vokasional.
5. RANG UNDANG-UNDANG PENDIDIKAN (1995)
- Falsafah Pendidikan Kebangsaan menggantikan falsafah Pendidikan Negara.
- Pendidikan bertaraf dunia.
- Kurikulum KBSR dan KBSM.
6. AKTA PENDIDIKAN (1996)
- Falsafah Pendidikan Kebangsaan telah dijadikan landasan dalam penggubalan akta.
- Sistem pendidikan kebangsaan dimantapkan meliputi semua sekolah dari peringkat pra sekolah sehingga ke peringkat tinggi dan kategori sekolah ( kerajaan, bantuan kerajaan dan swasta ).
- Bahahasa kebangsaan diperkukuhkan kedudukannya dan menjadi mata pelajaran wajib.
- Kurikulum kebangsaan yang selaras untuk semua jenis dan kategori sekolah.
- Peperiksaan yang seragam kepada semua jenis dan kategori sekolah.
- Pendidikan Islam diperluas kepada semua murid yang beragama islam disemua kategori sekolah dan menjadi mata pelajaran teras.
- Pendidikan Prasekolah menggunakan Garis Panduan Kurikulum daripada KPM.
- Pendidikan teknik dipertingkatkan dengan kewujudan sekolah menengah teknik, politeknik, dan sekolah vokasional.
- Pendidikan guru diperkukuhkan dengan adanya program pendidikan di peringkat sijil, diploma dan ijazah.